Nog zeven weken - Reisverslag uit Ermelo, Nederland van Marieke en Wendy - WaarBenJij.nu Nog zeven weken - Reisverslag uit Ermelo, Nederland van Marieke en Wendy - WaarBenJij.nu

Nog zeven weken

Door: Wendy & Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke en Wendy

11 Januari 2014 | Nederland, Ermelo

Over zeven weken gaan wij naar: 'The school of our dream in Oekraïne'. Vanaf deze week zullen wij elke week een korte up-date geven over onze reis.

Wij volgen de master Ecologische Pedagogiek aan de HU. Voor de projectweek moeten wij een pedagogische setting bezoeken in het buitenland. Een klasgenootje tipte ons over de: 'The school of our dream'. We hebben contact gezocht en binnen een week was ons bezoek geregeld.

Veel weeskinderen en kinderen met gedragsproblemen in de Oekraïne worden opgevangen in staatsinternaten. Zo ook in het stadje Vynnyky. Het personeel van het staatsinternaat voor middelbaar onderwijs in Vynnyky had moeite met de minimale voorzieningen voor de kinderen: het eten was ongezond, de medische zorg was slecht, het personeel was onverschillig ten opzichte van de kinderen. De directrice Liliya Svystovych richtte in 2009 daarom de School of our Dream Vynnyky op om deze kinderen betere kansen te geven.

Een liefdevolle opvoeding
Deze school zet zich in om het speciaal onderwijs in internaten positief te veranderen. Ze trainen personeelsleden hoe ze een goede, liefdevolle relatie kunnen opbouwen met de kinderen, hun ouders, voogden of verzorgers. Het personeel leert om te gaan met de sociale problemen en gedragsproblemen. Er is een uitwisseling met een school in Polen, die zich hier ook voor inzet. Daarnaast wordt het gebouw opgeknapt tot een veilige, schone en vrolijke leefomgeving voor kinderen.
* http://www.kerkinactie.nl/projecten/De-school-van-onze-dromen--p713-7796

Deze week hebben wij contact gehad met de lokale media voor een artikel in de krant. Ergens in Februari worden we geïnterviewd en zal er een week later een artikel geplaatst worden.

• 17 Januari 2014 - 12:21

Marijke:

Leuk, leuk, leuk

Ik ga jullie zeker volgen!

Liefs Marijke